Helykereső
Mit is csinál grafológus?!?
Sok álláskereső tudja vagy tudhatja ma már, hogy amennyiben kézírással
kérik az önéletrajzát, azt grafológus is vizsgálhatja. Ha valaki állást
keres, igenis számítson rá, hogy megmérettetik, és meg is mérik. Hiszen
a dolog éppen erről szól. Senki sem - így a munkáltató sem szeret
zsákbamacskát venni, olyan embert szeretne a berkein belül tudni, fel/
megvenni és kifizetni, aki azt szolgáltatja neki, amire éppen szüksége
van. Cikkünk érdekessége és sajátossága éppen abban rejlik, hogy nem a
jelentések körül táncolunk, hanem a grafológusi munkát próbáljuk
ábrázolni.
Etika és eklektika
A felvételiző, interjúra készülő, állást kereső bőrébe bújva most
azonban mégis nekik szeretnénk némi segítséget és támpontot nyújtani,
hogy mit is vizsgál, mér a grafológus. Megtudható, hogyan, milyen
sorrendben dolgozik az írást elemző szakember, és nem sorolható így
munkája a misztikum témakörébe. Egyrészt előre elmondható, hogy nem
igen lehet az írásunkat pozitív irányba túlzott mértékben módosítani,-
ez nem túl jó hír, de mégis nyugodtabban lehet nekilátni pár olyan
háttér információ birtokában, amelyet a grafológus fogalmaz meg. Egy jó
grafológus olyan tanácsadó szakember, aki jóindulatú, felemel és segít,
tanácsokat éppen a továbblépés jegyében fogalmazza meg, nem pedig
öncélúan kritikusan. Ha megértjük, mit csinál a grafológus, talán nem
érezzük magunkat olyan kiszolgáltatott helyzetben, amikor arra kérnek
bennünket, hogy elemzés számára járuljunk hozzá kézírásunk
vizsgálatához. Apropó!: engedély…A grafológiai etika leszögezi, hogy
csak akkor elemezhető a kézírás, ha a duktor, (annak írója) hozzájárul.
Nem kell azonban a munkáltatóknak minden egyes jelölttől engedélyt
kérnie, mert általános szabály, hogy a kézírásban történő jelentkezés
azt sugallja, hogy megvizsgálható. Az már más kérdés, hogy azt egy
tapasztalt cégvezető futja át, saját benyomásait kiemelve vagy nagy
gyakorlattal rendelkező írásvizsgáló szakember elemzi tanult
szempontsor szerint.
Mit kezd mérni az analizáló?
A grafológus éppen úgy kezdi méregetni az írást, mint ahogyan
találkozunk egy emberrel, és tudatosan-tudattalanul megnézzük ahogy
érkezik: összegészében, de megnézzük a szemét, cipőjét, az ápoltságot,
és a kisugárzást, érezzük finoman formált szavait, az ízlést és az
arcról sugárzó intelligenciát. Megnézhető és meglátható, mi sugárzik át
az írásról, írásból, ezt a grafológus írásnívónak nevezi és egytől ötös
skálán belül osztályozza is. A grafológusnak fénymásolat helyett
természetesen eredeti golyóstollas kézírás a jó írásminta, esetleg
töltőtoll is megfelelő. A fénymásolatnál egy vizsgálati szempont már
kútba hullana, ez pedig a nyomaték, vagyis az az erő, amellyel az író
személy rányomja a tollat. Ennek mértékében rejlik az életerő,
agresszió, énképviselet, lazaság hiánya, szívósság, görcsösség,
keménység. Ez leginkább a papír másik oldalán látszik, töltőtollnál
azonban a szétnyomódó tollhegy vastagabb, szélesebb vonalat képez. Ha
szélesebb, akkor nagyobb a nyomaték, azaz a szélességben rejlik az erő
a mélység helyett.
A margók határmezsgyéi
Összképhez tartozik a margók vizsgálata a lap széléhez képest, hogy a
szöveg, mint fekete folt balra, középre, jobbra vagy felfelé tendál-e
leginkább. Ez az egy szempont is pazar mennyiségű megállapítások,
információk sorával kezdi elárasztani az írásfejtegetőt, útmutatást ad
a munkára, hobbira, önbizalomra, tempóra, optimista beállítódásra, a
kontroll típusára, a látszat és a valódiság fontosságára,
kicsinyességre, anyagi beosztásra, bizonytalanságra, kudarctűrésre,
pesszimizmusra, mind ennek ellentétére, és még annyi sok fontos
tulajdonságra rávilágítva.
A grafológusi munka – sokan talán nem is tudják -, mérésekkel kezdődik,
vonalzót, szögmérőt, nagyítót, mikroszkópot használva, amelynek
eredményeképpen nagyon sokáig az elemzés alapja egyértelműen objektív,
mért konklúziókat hoz. Ez a metrikus vizsgálati szakasz méri a betű
három zónájának nagyságát, az alsó hurkokét, a középső zónáét, és a
felső hurkok nagyságát, milliméterben. Ezt a mérést megelőzően a
grafomán vállalkozónak minden sort meg kell vonalaznia, és meg kell
mérnie, amelyből átlagot számít majd ki: azaz meg fogja tudni
állapítani, hogy a kézíróra az a jellemző, hogy pl. átlagban a g, j
alsó hurkai a legnagyobb méretűek az írásban. Általában ez 3-4
milliméter zónánként, azaz egy „ly” átlagosan 12 mm vagy ennél több
vagy ennél kevesebb. Ez utóbbi jelentése az ösztönös, tudatalatti
gondolkodásmód, esetleg az anyagiasság jellemző a nagy lenyúló
hurkokkal író emberre. Amennyiben a felső zónája nyúlik zsiráf-szerűen
felfelé, arányaiból ez a momentum kiemelkedve, akkor a szellemi terület
preferált az önéletrajz író személyiségében. Ha a középső zóna tűnik
magasra felhúzottnak és mért értékkel a legnagyobbnak, akkor a
gyakorlatias szemlélet, az érzelmek, a hétköznapok súlyozottak.
Dülöngélünk jobbra-balra
Ugyanígy jár el a szakember a betűk dőlését illetőleg, amikor meghúzza,
(legyen példánkban a „k” betű) a k betű törzsvonalát, ezt a betű
gerincének kell elképzelni. Ez a meghúzott alapvonalhoz képest
valamilyen szöget zár be. Általános fiziológiai tapasztalat, hogy egy
jobbkezes ember, ha egészséges, és ha kényelmesen megtámasztja az
alkarját, ha nem az író kézen támaszkodik, könyököl, egy kellemes 75
fokos szögben ír az alapvonalhoz képest. Ez a lelkileg egészséges ember
dőlésszöge.
Az alapvonal merőleges a lap szélére. Ha végig ilyen, és következetesen
az, akkor jó közösséghez hajlást, és kiegyensúlyozottságot tart fenn
ezen a területen. Az emberek azonban sokfélék, némelyek jobb kezességük
ellenére balra döntenek ( gátlás, gátlásosság, túlzott kontroll
jelenléte) mások viszont jobbra-balra dülöngélnek. Ráadásul az sem
mindegy, hol dőlnek jobbra, és hol balra az író férfiak és nők
vezérelte tollak. (Ha például csak az s betű dől meg nagyon, akkor a
pénzzel nem bánik túl jól az illető…) Bizonyos grafológus nézetek azt
vallják, és ezek közé tartozom egyértelműen én is, hogy a tartalommal
össze kell vetni a formát. Hogy is lehetne ez másképp? Hiszen
érzelemből és tartalommal telítetten írunk, és nagyon benne van a belső
kivetítése a levél szavaiban, személyeiben, a gyermekünkhöz fűződő
viszonyunkban, a munkához, hivatáshoz kötődő és persze a többi sok-sok
jelben. Itt kaphat a grafológus képet arról, hogy milyen a viszonya
jelöltnek a munkához, családjához vagy éppen egyes évszámokhoz kötött
eseményekhez, ha kiugró a változás az erre utaló szavaknál.
Lógó polcok?
Ha egy íráselemzéshez nem értő ember íráselemeket keresne az írásban,
könnyedén rátalálna a sorokra, amelyek feszesen terjedhetnek balról
jobbra, és hullámosak lehetnek az alapvonalhoz képest. Lóghatnak is
ugyanakkor, mint a leszakadt polc, hiányérzetet, rossz érzést keltve
bennünk a tartást illetően. Haladhatnak felfelé is, és mindezek
össze-vissza egyvelegét adhatják, hol le, hol fel, hol egyenesen, hol
hullámosan. Ezek mindegyike, akár a járás, valamilyen érzetet kelt mind
az egyszerű szemlélődőben, mind a grafológia tapasztalati tudományában.
Csak tovább bonyolítja a helyzetet, amikor a sorok úgy-ahogy mintha
egyenesek lennének, de abban a szavak egy kis egységet alkotva lefelé
lógnak vagy felfelé tendálnak. A megannyi emberféle megannyi verziót
gyárt, sokszor olyan egyedi variációt megvalósítva, hogy a
grafológusnak is komoly fejfájást vagy éppen szakmai örömöt okoz a
megfejtés pontossága. Sokszor éppen azok a szavak lógnak, amelyek
valamilyen szempontból gondot, nehézséget, szorongást vagy félelmet
rejtenek a szavak mögé…és persze ennek az ellenkezője is igaz, hogy
normál értékű soroknál felajzottságot, fellendítő érzést, felvidulást
okoz egy-egy érintett név, esemény. Ilyen lehet például a szenvedélyes
szerelem is.
A szóközök is érdekes hozzáállást mutatnak annak számára, aki a betűkön
túl ebbe is bele tud olvasni, belelát. Mint minden értéknél és mérésnél
van egy magyar átlag, ez a sztenderd (szabvány), ehhez viszonyítandó
minden más „látvány”. A szóközök úgy mérhetőek, hogy az író saját
méretű „o” betűjét hányszor írhatjuk be a szavak közé. Ha két, két és
félszer, akkor normálnak mondható, ha négyszer, ötször is be tudjuk
kerekíteni az ovált, akkor a szóköz nagy. Az alapkérdésre, hogy mit is
csinál a grafológus, ebben a mozzanatban azt válaszolhatjuk, hogy
ceruzával a fénymásolatba (eredeti írást sosem firkálunk össze, hogy
vizsgálgatható kegyen végig!) minden szó közé beírja kis oválokat, o
betű méretű karikákat. Mindezeket összeszámolja és megállapítja az
átlagot.
Mérjük és elemezzük továbbá még a sorközt, amely az okosság egyik
helye, a nagy kezdőbetűket, az írás nagyságát, a kezdő- és
végvonalakat, a csökkenő tendenciákat, amelyek néhol növekednek is, a
pontokat és vesszőket ékezet gyanánt, és minden kis jelet, kampót,
hullámot, pihenőpontokat, összekötést és szétszakadást.
A végső formába öntés…
Sok, több napos munka vár tehát grafológusra, hogy kibontson,
megfejtsen egy írást, és lassan sorba vegye a fent említett
szempontokat. De maga a munka globálisan a következőképpen zajlik.: Az
egyes részelemek vizsgálatakor részmegállapítások keletkeznek, például
a margó alapján, hogy spórolós valaki. Ezek gyűlnek, gyülekeznek, de
még egyelőre, mint csak önálló tények. Ezután kell összeszőni azokat a
fonalakat, amelyek sokszor egymás mellett ellentmondásosak, nem
érthetőek első felvetésként és hát ami a legfontosabb, arra a kérdésre
kell válaszolni, amire a megbízó kíváncsi. Pontosan arra. Amikor már
„érzi” a kézírásfejtő szakember, hogy a mélyben milyen erők mozognak
(pl. otthon, gondolatban, sőt még lejjebb, tudat alatt) és mit képvisel
kifelé a pályázó (pl. utcán, közösségben, tehát a szociális közegben)
akkor még több órás megfogalmazás vár rá, hogy:
1. szakmailag támadhatatlan,
2. a megbízónak maximálisan érthető és hasznosítható legyen az ő kulturális szintjén.
Egy jó grafológiai válaszban a lényeg mellett megtámasztó információkat
kell elhelyezni, amely a gyakorlatban úgy néz, ki, hogy egy mondatban
akár három fontos személyiségjellemző is szerepel.
Összekulcsolt kezek
Nagyon fontos vizsgálódási szempont az írásban, hogy a betűk
összeköthetőek-e vagy sem, ekkor kötetlen vagy kötött írásról
beszélünk. A kötetlen írás jellemzőbb műszaki végzettségű emberre, mint
a humán beállítottságúra, de ugyanez a kitétel jellemző a gömbölyded
betűvel író emberre. Merthogy írásunkban az alapvető humán és reál
beállítódású ember karaktere is megmutatkozik.
Mint a fenti részletes taglalás is mutatja, nagyon aprólékos elemzés,
bontogatás sora vár az analizáló szakemberre, tehát sok minden nézhető
az írásban. Ez a tény a legnagyobb bizonyítéka annak, hogy bár az
önéletrajzával jelentkező jelölt nyilván szeretne figyelni az írására,
ennyi mindenre nem csupán neki, a de egy grafológusnak sem sikerülne
figyelnie. Pedig ő igazán tudhatná, mire kellene figyelnie. Több, mint
100 szempontra egyazon időpontban az írás során nem figyelhetünk, annál
is inkább, mert az írás egy begyakorolt, rutinná vált motorikus
folyamat, amelyet gördülékenyen csak erős kontroll nélkül művelhetünk.
Egyszerűbben: csak önfeledten adhatjuk magunkat! Ha elkezdjük
kontrollálni, és - egy hasonlattal élve - a futás helyett lassan
lépünk, vagy csoszogunk, írásunk zötyögős, csoszogós, ritmus nélküli,
megtört lesz. (Ezen buknak meg leginkább az íráshamisítók. A rutinos
írás elveszíti lendületét, nem ott kapcsolódik, ahol „szokott”. Miért?
Mert nem az írta, aki szokott…)
Másik tünete az írás elváltoztatóknak, hogyha valaki kezdetben tart
vagy tartani próbál bizonyos (más) értékeket, de ez a levél
felére-végére felenged, (ez természetes pszichés folyamat) annak az az
oka, hogy ami nem igazán a sajátunk, nem tudjuk tartani, mint fennálló
értéket.
Erre a diagnosztizált változásra a grafológusnak több tippje is van.
Például a fáradság, de mindenképpen változékonyságot, a kitartás
hiányát, a kezdeti megtartott értékek elvesztését, feladását? jelenti,
amely egy munkáltatónak nem éppen kecsegtető munka-bírás-tulajdonság.
Álláskeresőknek egy jó tanács: adják önmagukat. Hosszú távon mindenképpen ez a kifizetődő.
Elbocsájtó szép üzenet
A grafológus tanácsadóra haragudhat némely jelölt vagy munkára áhítozó
jelentkező munkaerő, mert alkalmatlanságát meglátva elveti számára a
munka lehetőségét.
Azonban ha mindebbe jobban belegondolunk, e döntésnek szorgalmazása
hosszútávon mégiscsak jót hoz a jelölt életébe, mert alkalmatlan
munkatársak boldogtalanok lesznek egy számukra nem megfelelő
munkaviszonyban. Így azoknak nem kell gyakorolniuk olyan képességeket,
amelyekkel esetleg nem is rendelkeznek. Erre, számtalan jól szemléltető
hasonlat létezik, de olyan szobában mi-tagadás nem szeretünk lenni,
ahol rémes színek merednek ránk, nem kedvenc színeink között lehetünk,
rossz szag van, és hideg, diszharmónikus környezetben kell hosszú
napokat eltölteni. Mindannyian vidámak és kiegyensúlyozottak leszünk jó
színek és jó barátok, jó illatok között, ahol arról énekelhetünk,
amiről szeretnénk. A dolog igen egyszerű! Minden szempontból ott
legyünk, ahol lennünk kell!
Úgyhogy kéretik szeretni a grafológusokat, mert közvetve azt mutatják meg, az életben merre tovább!