A pletyka lélektana
A pletykáról szinte mindegyikünknek rossz véleménye van, mégis valamilyen szinten, valahol mindenki
benne van a szóbeszéd valamilyen formájában. Csak akkor kapjuk fel a
fejünket, amikor megtudjuk a pletykáról, hogy könyvet írnak róla,
könyvnyi tudás van benne. A pletyka sokrétű, társadalmi-társasági
haszna és vesztesége van. De mi is a pletyka valójában?
A pletyka és fajtái
Sokféle pletyka
létezik, van ugye a munkahelyi, ahol azután indulhat a beszédlavina:
kitől mit hallunk, és hogy erről mi a véleményünk. A
pletyka jellemző sajátja, hogy a szóhasználattal, hangsúllyal,
kiemelésekkel, no de legfőképpen a tényekhez hozzáfűzött véleményünkkel
mondjuk el, amit érzünk, vagy sugalljuk a másik felé, ő mit is higgyen
erről. Figyelünk a másikra, mit fűz hozzá, majd tovább befolyásuljuk
azzal, hogy „nekem ugyan mindegy, mit tesz a másik, de én ezt nem így
tenném”. Ott van tehát az ítélet! A pletykába azután beleszövődik egy
kis torzítás, részrehajlás, ellenségeskedés, irigység, nagyítás,
kicsinyítés – vagy több tucat lelki tényező -, mikor mi, egy azonban
biztos, a pletykáló mindenképpen a maga malmára akarja hajtani a vizet.
A pletyka fajtái
közé tartozik még az igazi szomszédolás, pletykálkodás, de nem ritka a
”kavarás”, ahogy a szleng nyelvezete mondja, rokoni körben sem, ahol –
sajnos szintén sokat árthat valaki a másiknak. Működik pletyka városi
szinten, kit, kivel láttak, miben és hol, és vajon miért látták együtt
őket. Ezek között a pletykák között sem mindig a jóindulatot lehet
felfedezni, hogy enyhe kifejezéssel éljünk.
Közösségi pszichológia
A pletykát, annak
tényét, valódi arcát, jellegét megkapargatva azután nagyon meglepő
dolgokhoz jutunk el, amely még egy „tantárgyhoz”, tudományhoz is
elvezet, ez pedig a szociálpszichológia.
A pletyában –
bármíly’ meglepő – közösségi haszon van az egyén számára. Hogy is van
ez? A munkahelyeken, osztályokban, egyetemen, politikai gyűlésen,
szomszédságban csoportosulás, klikkesedés kezdődik, már egészen korán.
Valahol az elején, ahol a benyomások megszületnek: nekem rólad…neki
rólam…nekik rólunk, nekünk, róluk…ez egy sajátos szociológiai
igeragozás…Már itt eldől, ki kivel és miért tart, és hát - ne dugjuk a fejünket a homokba - az érdek nagy
úr. Érdek pedig sokféle lehet, érdekem, hogy befogadjanak, hogy
előléptessenek, hogy ne rekesszenek ki, ha már nem fogadtak be,
érdekem, hogy szépen nyilatkozzanak rólam, hogy ne keveredjem hírbe,
hogy igazam legyen, hogy ha nincs is igazam, de ne neki legyen
igaza…érdek a pénz, munka, szerelem. Érdekünkben áll, hogy ne
keveredjünk a kabátlopásba, ha arrafelé sem jártunk, vagy ha jártunk
arrafelé, ne mi legyünk a tolvaj hírében. A pletyka akár elterelő
hadjárat is lehet, amennyiben valamit el akarunk fedni: másról kezdünk
el terjeszteni valamit, a legjobb védekezés a támadás elvén.
A pletyka - akár
egy kard, lehet éles, hegyes. Ezzel a kétes fegyverrel sok kárt
okozhat, aki rosszindulatú, aki buta, aki nem óvatos vagy nem elég jóindulatú.
Korosztályok harca
Péter nyolcadikos
Zuglóban, és 5 fiúval mászkál suli után, edzésre, ide-oda. Pletykát
hallott a lányról, aki már rég tetszik neki, de egy másik csoportosulás
tagja. A pletykáló ellenséges volt és elítélő a lánnyal szemben, és ki
is jelentette, hogy aki vele barátkozik, az nem tartozik közéjük. Péter
konfliktusba került, elsősorban saját magával. Gyorsan kellett dönteni,
mit felel, amikor barátja a véleményét kérte. A kiskamaszok, kamaszok,
kisfelnőttek igen nehéz helyzetben vannak, hiszen kialakulatlan
helyzetben, labilisan keresik helyüket, pedig ennek kialakítása sokszor
még stabil érzelmi-anyagi háttérrel sem könnyű. Hát még akkor, amikor
önmagát és egész identitását kell magalkotnia egy embernek. Mert a
kamaszkor erről szól. : Találd ki önmagad és kezdj el működni. Tetézve
azzal a pszichológiai ténnyel, hogy a szülők értékrendjét valamilyen
formában el kell utasítani ahhoz, hogy a magáét érvényesíthesse. A
kamaszok klikkekre hullanak, együtt csatangolnak és roppant mód
figyelnek. Amikor valakiről elkezd terjedni valami, akkor a
hallgatóságnak gyakorlatilag egyetlen elágazó lehetősége van: vagy
csatlakozik vagy ellentmond. Hogy ki miért mi mellett teszi le a
voksot, abban a társaság erővonala, gyengesége, az egyén kirekesztéstől
való félelme, és kiforratlansága mind-mind szerepet játszik. Innentől a
helyzet játszma!
Jóval más
vonásokkal, mégis azonosan, de nem mindig sok válaszható útvonallal
kell döntenie egy nyugdíjas otthon bentlakóinak. Harc folyik a jobb
szobákért, a kedvesebb, vagy erősebb gondozónők kegyeiért egy esetleges
kiszolgáltatott egészségi helyzetben. A pletyka megerősít és legyengít embereket, helyzeteket, szituációkat.
A fiúk
Videóra felvett, igen izgalmas elemzett helyzetet ábrázol a szociológus – olvashatjuk Schleicher Nóra, a nők és a férfiak nyelvhasználatáról szóló diplomamunkájában. A huszonéves férfiak söröznek, beszélgetnek – olvasható Deborah Cameron kutatásában - és
kosármeccset néznek a TV-ben, úgy lazán, félvállról. Egyikük
kifogásolja az egyik közös ismerős férfi öltözékét, majd egy másikközös
ismerősre terelődik a szó, akiről mozgása, viselkedése, öltözködése
révén majdhogynem kimondják, hogy homoszexuális, miközben nem az.
Homoszexuális jegynek vélik azt is, hogy egy általuk csúnyának ítélt
nővel jár. Ennek a helyzetnek a közösségben megszerzett előnye, hogy a másik férfiről alkotott nőies konstrukcióval a saját férfiasságukat erősítik. „Én nem vennék fel olyan cuccot, hogy nézne az ki!, túl színes, nőies…A múltkor is, amikor…”
Schlecher
Nóra szociológus vizsgálta a munkahelyeken használt szókészletet,
domináns modelleket, (ember típusokat) a vicc és a bókok gyakoriságát,
a nőiesség és a férfiasság szerepét, jelentőségét a nők és férfiak
viselkedésében. Az eredmény igen sokrétű és árnyalt, de az egyik fontos
és érdekes megállapítás az volt, hogy nincs stabil identitásunk,
éntudatunk, ugyanis az attól függ, mennyire érezzük magunkat
nagyszerűnek, éppen azzal, akivel beszélgetünk. Az énképünkben a mások
véleményét érezzük magunkon, és olyannak érezzük magunkat, amilyen
gyengítő és megerősítő tényező róla árad felénk.: Gondoljunk csak egy
nagyon egyszerű dologra: vannak emberek, akiről pontosan tudjuk, hogy
„bírnak”, tisztelnek bennünket, s akikkel beszélgetve jóérzésünk támad,
mert szeret. Vele szívesen vagyunk, pláne, ha a pozitív vélemény, érzés kölcsönös. És
vannak olyanok, akiknek lehozhatnánk a csillagot is az égről, mert
beskatulyázott bennünket egy régi ügy miatt, amely igaz sem volt.
A pletyka mint biznisz
Sokan ismerik és
veszik a pletykát, mint forgó tökét és forgalmi értéket. Pénzt adnak ki
érte, csakhogy tudhassák a hírt: színesben, szakújságírók körme közül
kerül ki a szakipari pletyka. Ára, árfolyama, szokásrendje és különböző
színvonala van a különböző pletykáknak. A
szállóige híre terjed, de időnként csak felröppentik, röptetik,
túlragozzák, kifacsarják, meglovagolják, túllihegik, visszabüfögik,
összekapcsolják, és valljuk meg az igazat: eldurvítják. Vajon miért
fontos tudni, hogy G.B, egy híres ember, az ötödik lovagjával jár,
miközben egy teljesen hétköznapi facér ember ugyanúgy lehet az ötödik –
ámbár egyenként évek óta tartó - kapcsolatában. Pedig miről is van
csupán szó? Egy kapcsolat felbomlik, egyik fél részéről megszakad, mert nem
működik. Sokkal tisztességesebb lezárni és továbblépni valamiben,
valamivel, és valamiből, mint lelki-terrorban, szellemi leépülésben
résztvenni. Mégis, ha híres ember teszi, negatív pletyka lesz belőle:
hány „férfit használt el”. Pedig a mondás bölcs: járj a másik cipőjében
3 napot, majd megtudod mit érez, miben van, neki milyen keresztje van.
És a pletyka torzító jellege is tagadhatatlan. A felszabadult emberre
rásütik, hogy nagyképű, az ötletesen öltözőre, hogy szórja pénzét, a
boldogra, hogy játssza a fejét, a szabadúszóra, hogy sosem dolgozik. És
hány száz lehetne a példák sora? A pletyka ezen jellege, mármint amikor
a jó dolgokból is rosszat gyárt, olykor méltánytalan és kétségbeejtő.
Boksz:
Schleicher Nóra szociológus gyűjtéséből kiemelt igen-igen érdekes momentumok a pletyka jellegéről:
„A pletyka kutatói érdeklődésének középpontjában azonban a pletyka funkciója áll. Négy funkcionális kategóriát különböztetnek meg:
- ezek a házimunkával, gyerekneveléssel kapcsolatos tapasztalatok megosztására irányuló beszélgetések (house-talk),
- más nők viselkedésének, elsősorban szexuális kihágásaiknak megtárgyalása (scandal),
- a nők férfiakkal kapcsolatos haragjának, panaszainak katartikus levezetési lehetőséget biztosító pletykálkodás (bitching),
- és a kölcsönös önfeltárást, érzelmi támogatást lehetővé tevő bizalmas beszélgetés (chatting).
Jones úgy véli, hogy a pletyka a női életeket összekötő kapocs és tanulmányozása a sajátos női szubkultúra problémáinak és értékeinek jobb megértését teszi lehetővé.”
„A
formai vonások közül a beszélgetés témájának alakítását, a minimális
válaszokat, az együtt elhangzó beszédet és a kifejező szavakat
vizsgálja. Eredményei szerint ezekben a beszélgetésekben a témákat a
résztvevők egymás megnyilatkozásaira építve, közösen hozzák létre, a
gyakori minimális válaszok az aktív figyelmet, a beszélő támogatását és
a beszélgetés különböző szakaszainak a felismerését jelzik.”(pl. Aha!,
naná!.. és akkor jön azzal, hogy…képzelheted!...háááát nem
igaz!...jóhogy!, stb.
-„A férfi csoportok nyelvhasználati stratégiái azonban egészen mások. Pilkington legjellemzőbb vonásuknak a hosszú szüneteket, a reakciók, visszajelzések hiányát tartja. A vizsgált szövegekben gyakori az egyet nem értés, az ellenségesség direkt, kendőzetlen kifejezése, az erőteljes nyelven, szidalmazó modorban megfogalmazott kritika, a másik álláspontjának megkérdőjelezése, a váratlan, előzmények nélküli témaváltás. A szerző szerint azonban mindez egyáltalán nem zavarta a férfiakat, a visszajelzések hiányát természetesnek tartották, a sértésekre hasonló sértésekkel reagáltak, de nem bántódtak meg, úgy tűnt inkább élvezik a pengeváltásokat.”
/forrás: internet/